Landssvikoppgjøret var rettsstridig og klart et Grunnlovsbrudd:
Rettsoppgjøret i Norge etter krigen, et skandaløst rettsoppgjør
av Jim T. Slaaen
Bildet taler vel for seg selv. |
Først litt historie rundt dødsstraff i Norge:
Henging |
Brenning på bål |
I perioden mellom 1842 til 1905 ble 188 personer dømt til døden. Bare 20 av dem ble effektivisert. Kristoffer Nilsen Svartbækken Grindalen fra Elverum som var dømt for mord og ran på
Kristoffer Nilsen Svartbækken Grindalen |
Øksen til skarpretter Samson Isberg som ligger på ett museum i Oslo |
Svartbækkens grav ved Løten kirke. |
Internasjonalt er det aldri vært full anerkjent at Norge som nasjon
Britannia hotell Trondheim |
Men for Arbeiderpartiet og "is-fronten" var straffeloven ikke god nok, så de gjorde unntak i straffeloven av 22. mai 1902 om dødsstraff, gitt i Norge ved landssvikeroppgjøret etter krigen i 1945. I de tre årene fra 1945 til 1948 la påtalemyndighetene ned påstand om dødsstraff i 139 saker. I alt ble 72 dødsdommer avsagt, hvorav 37 av disse endte med henrettelse. Av disse var det 30 nordmenn som ble dømt til døden for landssvik. 15 utenlandske statsborgere ble dømt til døden for krigsforbrytersaker. Av de personer som ble dømt til døden for landssvik, ble 4 benådet og 1 døde av sykdom etter at dommen ble endelig. Av de utenlandske statsborgerne som ble dømt til døden for krigsforbrytelser, ble 2 benådet. Under rettsoppgjøret ble det i alt fullbyrdet dødsdommer over 25 norske, 1 dansk og 12 tyske statsborgere (Den ene av de nordmennene som ble avrettet var opprinnelig tysk men hadde norsk statsborgerskap). De ble alle henrettet ved arkebusjon. Altså skyting, som var anvendelig ved krigsrett. Den siste henrettelsen i Norge, skjedde på Akershus festning den 28. august 1948 da Ragnar Skancke ble henrettet…
Den norske eksilregjeringen i London, med statsminister Johan Nygaardsvold i midten, fotografert i 1940. Foto: NTB scanpix |
Eksilregjeringen samlet rundt kongens bord ved ambassaden i London. |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 217 av 304) |
PS: Minner om Stortingets vedtak på Elverum den 9. april 1940 ikke var et lovlig Stortingsvedtak:
Gyldigheten av "Elverumsfullmakten":
"Sak 359: Innstilling til provisorisk anordning om tillegg til straffelovgivningen om forrederi – overensstemmende med fölgende utkast: Utkast til Provisorisk anordning om tillegg til straffelovgivningen om forræderi (Landssvikerordningen).Med hjemmel i Grunnlovs Pgf.17 og Stortingets vedtak på Elverum den 9. april 1940 fastsettes:
1
Kapittel 1. Straffebestemmelser.
Pgf. 1.
Straffebestemmelsene i kapittel 1 i denne anordning anvendes når det på grunn av tiltales forhold og sakens beskaffenhet finnes forsvarlig og almene hensyn ikke tilsier at handlingene pådømmes etter strengere bestemmelser i den borgerlige etter strengere bestemmelser i den borgerlige straffelovs kap. 8 eller 9 eller i den militære straffelovs krigsartikler. Retten avgjør, uten å være bundet av de nedlagte påstander, om forhold skal pådømmes etter anmodningen eller den borgerlige straffelovs bestemmelser eller krigsartiklene i den militære straffelov.
Pgf. 2.
Etter denne anmodning kan straffes:
- Den som etter 8. april 1940 har vært medlem eller søkt om eller samtykket i å bli medlem av:
a) Nasjonal Samling eller organisasjon knyttet til den.
b) Annen organisasjon som har virket i strid med noen bestemmelse i straffelovens kap. 8 eller 9 eller i krigsartiklene i den militære straffelov. - Den som etter 8. april 1940 har støttet slik organisasjon som nevnt under nr.1 eller straffbare tiltak som den har satt i verk.
- Den som etter 8. april 1940 har utført eller deltatt i ervervsvirksomhet for fienden på slik måte eller under slik omstendigheter at forholdet må anses utilbørlig. Som utilbørlig bør forholdet i alminnelighet anses blant annet dersom den erververdrivende selv har innledet forbindelsen med fienden eller arbeidet i en nær forståelse med ham eller har søkt å påskynde eller utvide virksomheten uten å være tvunget til det eller har søkt fiendtlig hjelp for å hindre eller vanskeliggjøre kontroll eller rettsforfølgning eller har skaffet seg eller andre utilbørlig pris eller fortjeneste eller andre utilbørlige fordeler.
- Den som etter 8. april 1940 har foretatt noen handling som, uten å gå inn under bestemmelsene under nr. 1 - 3, rammes av noen bestemmelse i straffelovens kapittel 8 eller 9 eller etter krigsartiklene i den militære straffelov.
Forbrytelse mot Pgf. 2 straffes med fengsel eller tvangsarbeid inntil 3 år, bøter, tap av almen tillit (tillitstap), jfr. Pgf. 11, eller begrenset rettighetstap, jfr. Pgf. 12, eller med fler av disse straffer. Dessuten kan forbud mot å oppholde seg i bestemte områder (oppholdsforbud) fastsettes som tilleggsstraff, jfr. Pgf. 13.
For straffutmålingen gjelder følgende regler:
- Når det idømmes fengsel eller tvangsarbeid, skal det også fastsettes bøter og enten tillitstap eller begrenset rettighetstap. Ved dom på fengsel eller tvangsarbeid i minst 6 måneder skal alltid tillitstap anvendes.
- Den som har hatt overordnet stilling i slik organisasjon som nevnt i Pgf. 2, nr.1, eller på annen måte har tatt aktiv del i den straffbare virksomhet som er drevet gjennom organisasjonen, skal idømmes så vel fengsel eller tvangsarbeid som bøter og tillitstap. Det samme gjelder ved alle grovere overtredelser av bestemmelsene i Pgf. 2, nr. 2 - 4.
- Tillitstap eller begrenset rettighetstap skal i alminnelighet idømmes ved siden av bøte-straff. Under særdeles formildende omstendigheter kan straffen fastsettes til bøter alene eller til begrenset rettighetstap alene. Medlemmer av slik organisasjon som er nevnt i Pgf. 2, nr. 1, skal alltid fradømmes slike rettigheter som er nevnt i Pgf. 11, nr, 1 - 4.
- For uaktsom overtredelser, jfr, Pgf. 2, siste ledd, skal ikke idømmes fengsel eller tvangsarbeid for lengre tid enn 6 måneder. Tillitstap og oppholdsforbud skal ikke anvendes.
Pgf. 4.
Bestemmelsene i Pgf. 2, nr. 1, får ikke anvendes på den som 8. april har vært medlem av slik organisasjon som nevnt, men som har meldt seg ut så snart han ble kjent med at organisasjonen eller dens ledere drev virksomhet i strid med noen bestemmelse i straffelovens kap. 8 eller 9 i krigsartiklene i den militære straffelov.
Pgf. 5.
Er en slik handling som nevnt i Pgf. 2 foretatt under tvang, kan retten sette ned straffen under det lavmål som er fastsatt i Pgf. 3 eller la straffen falle helt bort. Det samme gjelder når handlingen er forøvet før det fylte 18 år.
Bestemmelsene i foregående ledd får tilsvarende anvendelse:
a) Ved overtredelse av Pgf. 2, nr. 1, ovenfor den som bare en kortere tid har vært medlem av slik organisasjon som der nevnt, når han ikke har tatt aktiv del i den straffbare virksomhet og hans senere har innlagt seg fortjenester ved handlinger til gagn for landet.
b) Ved overtredelse av Pgf. 2, nr. 3, overfor den som bare har deltatt som arbeider eller som underordnet funksjonær ved utføring av ervervsvirksomhet for fienden.
Pgf. 6.
Bøter etter denne anordningen kan idømmes fra kr. 1.000,- og oppover. Det bør foruten til det straffbare forhold og den ved handlingen voldte skade tas særlig hensyn til hva den skyldige etter sin økonomiske forhold og sine ervervsmuligheter anses å kunne utrede.
Har den skyldige etter 8. april 1940 fortsatt slike disposisjoner som er nevnt i Pgff. 27-28, skal hans økonomiske stilling bedømmes som om de ikke hadde funnet sted.
Pgf. 7.
Bøter inndrives ved utpanting. Ved inndrivningen gjelder de samme regler om rett til unntak fra utlegg som ved utpanting for skatter og offentlige avgifter, med mindre retten bestemmer at utlegg skal kunne tas i videre utstrekning. Uten hinder av hinder av bestemmelsene i lov om forsikringsavtaler av 6. juni 1930 kan det tas utlegg i domfeltes rettigheter ovenfor selskapet som forsikringstager, sikret eller begunstiget etter en livsforsikringsavtale.
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 220 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 221 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 222 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 223 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 224 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 225 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 226 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 227 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 228 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 229 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 230 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 231 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 232 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 233 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 234 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 235 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 236 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 237 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 238 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 239 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 240 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 241 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 242 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 243 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 244 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 245 av 304) |
Innstilling til provisorisk anordning overensstemmende med følgende utkast: Utkast til Provisorisk anordning om straff for visse handlinger begått i krigstid.
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 246 av 304) |
Fra Riksarkivet og Statsarkivene (Bilde 247 av 304) |
Altså: 30 nordmenn og 15 utenlandske ble dømt til døden. 17.000 nordmenn og 66 utenlandske ble dømt til frihetsstraff. 3.450 nordmenn ble dømt til annen straff. 3.120 nordmenn fikk vedtatt forelegg på frihetsstraff. 25.180 nordmenn fikk vedtatt forelegg på annen straff. 1.375 nordmenn og 5 utenlandske ble frifunnet ved endelig dom. 5.500 nordmenn fikk påtaleunnlatelse. 17.150 nordmenn og 261 utenlandske fikk saken henlagt etter bevisets stilling. I alt ble 92.805 nordmenn og 347 utenlandske etterforsket for landssvik og krigsforbrytelsessaker.
Av 34.250 straffbare handlinger begått av menn, førte 30.002 saker til straff. 4.203 slapp påtale. Av 17.179 straffbare handlinger begått av kvinner, førte 16.083 saker til straff. 1.096 slapp påtale.
Av i alt 51.384 straffbare handlinger, førte 46.085 saker til straff. 5.299 slapp påtale.
Av de 46.085 ble kun 5.095 straffet etter Straffelovens §§ 8 og 9. Av disse utgjorde folk fra bygdene 2.282 personer. 2.809 personer var fra byene hvor av 1.328 av dem var fra Oslo.
Etter de retroaktive provisoriske anordninger av 15. desember 1944 som ble vedtatt 20. juni 1945, også kalt Landssvikloven: Etter Landssviklovens § 2 nr. 4. Aktiv landssvikvirksomhet, ble i alt 12.711 personer straffet. Av disse utgjorde folk fra bygdene 7.203 personer. 5.508 personer var fra byene hvor av 2.828 av dem var fra Oslo.
Etter Landssviklovens § 2 nr. 3. Økonomisk landssvik, ble i alt 3.355 personer straffet. Av disse utgjorde folk fra bygdene 1.498 personer. 1.857 personer var fra byene hvor av 587 av dem var fra Oslo.
Etter Landssviklovens § 2 nr 2. Støtte av N.S, ble i alt 2.938 personer straffet. Av disse utgjorde folk fra bygdene 1.773 personer. 1.165 personer var fra byene hvor av 558 av dem var fra Oslo.
Etter Landssviklovens § 2 nr 1. Medlemskap, ble i alt 21.897 personer straffet. Av disse utgjorde folk fra bygdene 13.092 personer. 8.805 personer var fra byene hvor av 4.620 av dem var fra Oslo.
Av andre forbrytelser, ble i alt 93 personer straffet. Av disse utgjorde folk fra bygdene 60 personer. 33 personer var fra byene hvor av 9 av dem var fra Oslo.
Strengt tatt var ikke de retroaktive provisoriske anordningene av 15. desember 1944 ("Innstilling til provisorisk anordning om tillegg til straffelovgivningen om forræderi"), som ble vedtatt av et "ulovlig" Storting den 20. juni 1945, og ikke nok med det, men provisoriske anordninger som de facto og de jure skulle vært opphevet den 5. november 1945, da et lovlig valgt Storting trådte sammen etter valget den 8. oktober 1945.
Fra jussen: "En provisorisk anordning kan ikke ha lenger varighet enn til neste ordentlige storting blir oppløst" (Altså etter et lovlig avholdt valg): https://jusleksikon.no/wiki/Provisorisk_anordning
Stortinget i perioden 8. mai 1945 til 8. oktober 1945 besto av politikere fra valget i 1936, sammen med et mylder av Mot dag-aktivister og sosialister på vill jakt etter makt, som ikke på noen måte hadde noen form for lovlig legat til å fatte noe som helst beslutning hva gjelder norsk lov, siden de på ingen måte lenger var folkevalgte.
I tillegg hadde de rømt landet, og nasjonen Norge hadde kapitulert og det var innvasjonsmakten som styrte landet. Nasjonen Norge var altså ikke i krig, slik noen historikere og enkelte andre i den akademiske eliten som har prøvd å hvitvaske og forfalske den faktiske og reelle historien, har påstått.
Ref - Reell historie:
- Regjeringen Nygaardsvold og det 89. Storting. En ulovlig regjering og et ulovlig storting.
- Var Norge i krig etter 10. juni 1940?
Så enten må historien skrives om igjen - rett denne gangen og disse historikere og andre i den akademiske eliten, enten innrømme det som her kommer frem, eller å godta at ganske mange fullbyrdede høyesterettsdommer mellom 1945 og 1948 skaper presedens for å straffe politikere og partier som bryter Kongerike Norges Grunnloven, vår Konstitusjon og med det begår grov landssvik og høyforræderi etter de samme "provisorisk anordninger om tillegg til straffelovgivningen om forræderi". Straffemetoden - altså dødsstraff som offisielt etter den militære straffelov ble opphevet ved lov 8. juni 1979. Men som allerede påpekt, ble dødsstraff i fredstid opphevet ved lov i 1902...
Så av de 46.085 personene som ble dømt etter krigen, ble 40.901 straffet etter de retroaktive provisoriske anordningene av 15. desember 1944, som ble vedtatt av Stortinget den 20. juni 1945, også kalt Landssvikloven. Provisoriske anordninger som brøt med bl.a. Grunnlovens § 97 om at ingen lover skal ha tilbakevirkende kraft.
Folkerett
De provisoriske annordningene av 15. desember 1944, som ble vedtatt av Stortinget 20. juni 1945 var også i høyeste grad i strid med Grunnlovens paragraf 97 og folkeretten i tillegg til Straffeloven.
Wien-konvensjonen om traktatretten
Lex Nygaardsvold - viser hva slags kvinnesyn eksilregjeringen i London hadde under krigen
Provisorisk Anordning
Selv Lovdata.no har utelatt fullstendig å ta med disse endringene i sin endrigsloggen til §43:
https://lovdata.no/lov/1918-05-31-2/§43
Sytti nordmenn - de fleste kvinner – ble under krigen skilt etter den såkalte bigamiloven, som tillot at nordmenn i utlandet skilte seg fra sine ektefeller i Norge, uten at ektefellen samtykket, eller fikk vite om skilsmissen.
- l Norge snakket man om hvor viktige kvinnene var for å holde samfunnet oppe under krigen, men bigamiloven viser at mange kvinner var usynlige, og at deres situasjon ikke ble tatt hensyn til, skriver Wille i boken sin.
Til krigen skiller oss ad - Den norske bigamiloven under annen verdenskrig, av Elisabeth Wille (Pax Forlag 2018) |
Menns Behov Først
Det hele startet med et brev fra Stockholm
Etter krigen ble ikke situasjonen enklere for kvinnene som var blitt ofre for bigamiloven. På Stortinget ble det sådd tvil om kvinnenes holdninger, og Aftenposten skrev at bigamiloven var knyttet til kvinner som fløy med tyskere.
- En sjømannsenke uttalte at hun mye heller ønsket at mannen hadde dødd på sjøen, enn å bli skilt etter denne loven. I motsetning til kvinnene, visste norske menn i utlandet hvor konene deres oppholdt seg. De kunne ha nådd dem med for eksempel Røde Kors-brev, sier Wille.
Fotografi av deltakere ved den første internasjonale fredskonferansen i Haag i 1899 hvor den første av de to konvensjonene ble drøftet |
Landkrigslovene etter Haag-konvensjonen av 1899:
https://ihl-databases.icrc.org/ihl/INTRO/150
Den andre Haag -konferansen i 1907 |
(Kommer mer om folkeretten om eksilregjering og lovlighet av å gi nye lovbestemmelser for et land styrt av en okkupasjonsmakt i følge Hagkonvensjonen av 1907, Landkrigsreglene som Norge verifiserte i 1910).
Dette er bare litt av AP sin lugubre historie…
I tillegg kan nevnes litt mer historie rundt dødsstraff i Norge: Lov av 15. des. 1950 ble det som et ledd i beredskapslovgivningen foretatt en revisjon av straffebestemmelsene om forræderi, herunder reglene om dødsstraff. Det ble innført en ny bestemmelse i den militære straffelov, som bl.a. åpnet adgang til under særdeles skjerpende omstendigheter å anvende dødsstraff for krigsforræderi. Dødsstraff etter den militære straffelov og andre lover ble opphevet ved lov 8. juni 1979.For ordens skyld slik at ikke folk missforstår helt. Det er uten tvil en god del av de som ble straffet, skulle vært dømt etter de faktisk gjeldende lover fra den tiden, men ikke etter de retroaktive provisoriske anordningene av 15. desember 1944.
Quislings dødsstraff var et resultat av hans eget landssvik, mm, og eksilregjeringen i Londons retroaktive provisoriske anordningene av 15. desember 1944 ("Innstilling til provisorisk anordning om tillegg til straffelovgivningen om forrederi"), som ble vedtatt av Stortinget den 20. juni 1945, også kalt Landssvikloven. At han skulle straffes, er derimot hevet over enhver tvil. Den sosialistiske (høyreekstremradikalsosialistiske) Vidkun Quisling og de 24 andre nordmennene som fikk dødsstraff skulle straffes for de forbrytelser de begikk - med rette. Men det må sies utfra et rettslig og historisk perspektiv, at ikke alle punkter i dommene ville holdt mål i en normal objektiv rettssak (hver sak for seg) - uten at det på noen som helst måte forsvarer de nasjonalsosialistiske landsforræderne sine handlinger den gangen.
Link til andre innlegg som denne saken vedgår: |
- Da Arbeiderpartiet, LO og Kommunistpartiet ville gi Norge til Sovjet
- Regjeringen Nygaardsvold og det 89. Storting. En ulovlig regjering og et ulovlig storting.
- Opptakten til krigsutbruddet i Norge.
- Var Norge i krig etter 10. juni 1940?
- Gyldigheten av "Elverumsfullmakten".
- Bruk av konstitusjonell nødrett.
- Landssvikoppgjøret var rettsstridig og klart et grunnlovsbrudd
| ||
Ikke kall fakta for hat. Det bare viser totalt mangel på kunnskap. |
Alt for Norge - Leve kongen og fedrelandet. |